סרגיי פיסמני - מקדם אתרים בגוגל

איך לבנות ולעצב אתר שמתאים למספר שפות?

במציאות שבה עסקים רבים פונים לקהל מגוון בכמה וכמה מדינות ברחבי העולם, ואולי אפילו לכל תושבי תבל, ישנו באופן טבעי ביקוש נרחב לאתרים שניתן להציג אותם במספר שפות. בניית ועיצוב אתר מסוג זה מחייבת תשומת לב למספר דגשים עיקריים – שמפורטים בכתבה זו, כך שאם אתם שוקלים להקים אתר רב-לשוני, תוכלו לדעת במה להתמקד.

תוכן מדויק ומותאם לקהל היעד

ההמלצה החשובה ביותר בהקשר של אתרים המתאימים למספר שפות – למשל עברית, אנגלית, ספרדית וגרמנית – היא להימנע מתרגום אוטומטי. אמנם כיום יש כלים שיודעים לתרגם טקסטים מכל שפה לכל שפה ברמה טובה, אבל כשמדובר באתר אינטרנט שמייצג אתכם, ונועד לקדם את העסק שלכם, רמה “טובה” פשוט לא מספיקה.

תרגומים אוטומטיים לא תמיד יודעים לזהות ביטויים ייחודיים לשפה אחת, ולכן התוצאה עלולה להיראות מגוחכת לדוברי השפה האחרת. כמו כן, תרגום אתרים לכל שפה חייב להתאים לקהל היעד מבחינת הניואנסים, אופן הפנייה ואפילו אופן הבנייה של המשפטים והפסקאות, ועל כן מומלץ להפקיד את מלאכת התרגום בידי חברה שזו המומחיות שלה.

השפעת כיוון הכתיבה על עיצוב כל דף

מעבר לצורך בתרגום מדויק, חשוב לקחת בחשבון שהשפה משפיעה גם על העיצוב של כל דף באתר. הסיבה לכך היא שעברית כידוע נכתבת מימין לשמאל, בניגוד למרבית השפות האחרות ובפרט האנגלית. הכיוון של הטקסט מחייב התאמה של העיצוב, ובמיוחד לעדכן את מיקומי התמונות ושאר האלמנטים הגרפיים שמשולבים בטקסט. לפעמים יש גם הבדלים באורך מילים ומשפטים בין שפות שונות, כשלמשל בגרמנית יש ביטויים ארוכים מאוד וגם הצרפתית מעדיפה משפטים מפותלים. האורך חייב להילקח בחשבון כשמעמדים כל דף.

ניתוב הגולשים לכתובות המתאימות להם

בניית אתרים רב לשוניים אפשרית ב-3 דרכים:

  • סאב דומיינים נפרדים – לכל שפה יהיה סאב דומיין משלה, כשלמשל הגרסה הגרמנית תזכה לסאב דומיין de.site.com, זו האנגלית לסאב דומיין en.site.com וכו’.
  • ספריות שונות – הגרסה הצרפתית תופיע ב-site.com/fr, הגרסה הספרדית ב-site.com/es וכן הלאה.
  • פרמטר שפה לאחר השם של האתר עצמו – לדוגמה, site.com?lang=en.

כל האופציות מותאמות למנועי חיפוש, ולמדיניות של גוגל, והבחירה ביניהן היא על סמך המאפיינים הספציפיים של כל אתר. מומלץ להשתמש גם בתג hreflang כדי לוודא שגוגל מבין את מהות האתר ואת העובדה שהוא פונה לדוברי מספר שפות.

בנוסף חשוב להבליט באתר את האופציה לבחירת שפה, כך שכל גולש וגולשת יוכלו תמיד לעבור בקלות לשפה הרצויה מבחינתם.

מנגנון עדכון ידידותי למשתמש

כל אתרי האינטרנט, כולל אלה הרב לשוניים כמובן, מתעדכנים מעת לעת. כשבונים עבורכם אתר במספר שפות, חשוב לוודא שמערכת ניהול התוכן תומכת באופציה של הוספת תכנים בכל השפות בקלות ובנוחות, כדי שלא תצטרכו לבזבז זמן יקר על עדכון האתר – כשמן הסתם כל שינוי חייב לבוא לידי ביטוי בכל שפה ושפה. 

מידע ליצירת קשר

Skip to content