סרגיי פיסמני - מקדם אתרים בגוגל
מחקר מילות מפתח לקידום אתר

שייק ירוק בחדר כושר בירוחם וטעויות אחרות שחשוב לא לעשות בתהליך מחקר מילות מפתח לאתרי תדמית

שלום עולם, ברוכים הבאים לפוסט הראשון באתר הזה, בלה בלה בלה… אם כבר פתחתי התחלה חדשה, נראה לי הגיוני להקדיש אותה לשלב הראשון בתהליך של קידום אתר, שהוא שלב מחקר מילות המפתח שעבורן האתר יקודם. הסיבה שבחרתי לשייך לפוסט הזה תמונה של מצפן ולא של זכוכית מגדלת היא כי מדובר בשלב שקובע את ווקטור העבודה מראש, שזה הרבה יותר חשוב מרק לחפש ביטויים רלוונטיים.

המידע הזה יכול להיות שימושי עבור מקדמי אתרים בכל שלב בקריירה שלהם, החל מאלה שרק מתכננים תהליך של קידום אתר ראשון במסגרת פרויקט גמר של קורס קידום אתרים ועד עצמאיים שמקדמים את האתר של העסק שלהם ומקדמי אתרים מנוסים שמתפרנסים מהמקצוע הזה כדרך קבע.

כמה ביטויי מפתח כדאי לכלול ברשימה סופית של חקר מילות מפתח?

מכירים את הביטוי “מרוב העצים לא רואים את היער”? אלא אם מדובר באתר מסחר אלקטרוני עם עשרות או מאות קטגוריות שונות של מוצרים, עדיף לשאוף לסנן את רשימת ביטויי המפתח לכמה עשרות ביטויים בלבד. במידה ומדובר באתר תדמית של עסק שמתמקד בנישה מסויימת ומספק בין סוג אחד לכמה סוגים של שירות (לדוגמא: מנעולן, מרפאת שיניים, משרד עורכי דין, מכון גמילה וכד’), בתור מקדם אתרים עם ניסיון של 13 שנה (נכון לשנת 2022) אני אישית ממליץ להגביל את הרשימה ל-20-30 ביטויים, שכוללים:

  • ביטויי דגל שמייצגים את המקצוע/תחום ההתמחות (שהם מן הסתם ביטויי המפתח בעלי מספר החיפושים הגבוה ביותר התחרותיים ביותר),
  • ביטויים של סוגי שירות (שגם להם יש כמות חיפושים גדולה)
  • ביטויי זנב ארוך שמצביעים על כוונת חיפוש של ספק שירות, אבל יש להם פחות חיפושים ופחות תחרות

לדוגמא, במידה ומדובר באתר תדמית של חברה שמספקת שירות של התקנה ותיקונים של מערכות סולאריות, אני ממליץ להרכיב רשימת ביטויי מפתח שכוללת:

  • ביטויי דגל תחרותיים ביותר, בעלי כמות החיפושים הגדולה ביותר (מעל 1000 חיפושים בחודש לפי Keyword Planner):
    • מערכת סולארית
    • מערכות סולאריות
    • גגות סולאריים
  • ביטויי מפתח שמפרטים את סוגי השירות שמספק העסק (עשרות עד מאות חיפושים בחודש פר ביטוי מפתח):
    • מערכות סולאריות ביתיות
    • מערכות סולאריות מסחריות
    • מערכת סולארית לבית
    • התקנת מערכת סולאריות
    • תיקון מערכת סולארית
    • התקנת לוחות סולאריים
    • התקנת פאנלים סולאריים
    • התקנת גגות סולאריים
    • טכנאי מערכות סולאריות
    • תחזוקת מערכות סולאריות
    • מערכת סולארית ביתית קטנה
      • וכד’
  • ביטויי זנב ארוך (עשרות חיפושים בודדים בחודש):
    • חיבור מערכת סולארית לרשת החשמל
    • מה זה מערכת סולארית
    • מערכת סולארית על קרקע חקלאית
    • כמה עולה להתקין מערכת סולארית על הגג

במידה ומדובר בעסק שמספק שירות באיזור מסויים בלבד, כמובן שכדאי לשקול גם ביטויים שכוללים ערים ספציפיות ו/או איזורים בארץ (בהתאם לרמת הרלוונטיות וכמות החיפושים, כמובן).

אילו ביטויי מפתח אין הגיון לתרגט עבור אתר תדמית ולמה?

  • מחיר (ברוב המקרים העסק עצמו יעדיף לא להתחייב לרשימת מחירים, כי כל פרוייקט שונה מהאחרים בסדר גודלו, ברמת המורכבות שלו וכד’ והמחירים יכולים להשתנות בהתאם)
  • חינם (דוגמא אולטימטיבית של ביטוי מפתח  שכוונת החיפוש שלו היא לא לשלם על מוצר או שירות. אין הגיון להשקיע זמן ומשאבים בקידום אתר עבור קהל כזה מלכתחילה)
  • זול (אלא אם המחירים שלכם הם לגמרי שוברי שוק ברמות אחרות, קהל האנשים שמחפשים מלכתחילה “(הכנס שם של שירות) זול” הם לא קהל שכדאי לתעדף גבוה)
  • יוטיוב (כוונת החיפוש היא לראות סרטון ביוטיוב, שזה רחוק מדיי מכוונת חיפוש שמצביעה על רצון לשלם לספק בעתיד הקרוב)
  • שכר (אלא אם מדובר באתר שמציע קורסים ויש רצון לשכנע את הגולשים לקנות אותם בשביל להרוויח שכר בסדר גודל מסוים)
  • עשה זאת בעצמך (בהקשר של מילות מפתח, מדובר בביטוי מפתח כמעט נרדף ל”(הכנס שם של שירות) חינם”)
  • לבד (כנ”ל)
  • שמות של מתחרים (בשונה מהתחום של PPC, שבו אפשר לתרגט מתחרים ולנסות למשוך לקוחות פוטנציאליים שלהם אליך, בקידום אורגני זה לא בר ביצוע, כי זה ידרוש אזכורים של אותם המתחרים בתוכן של האתר, שזה משהו שאין בו הגיון)
  • תביעות (להשקיע מאמץ בלהופיע ראשונים עבור מי שמפקפק במוניטין של עסק או של הבעלים שלו זה לא בין הפעולות הראשונות שכדאי לעשות כשמתחילים לקדם אתר. ליצור עמוד שמדבר על תביעות עבר, גם אם אלה היו תביעות סרק, זה גם משהו שנראה כמו ניסיון להצדיק את עצמכם ולא כדאי שזה יבלוט באתר, מבחינה תדמיתית)
  • ויקיפדיה (כלומר הגולש אפילו לא יודע מה המשמעות של השירות המדובר, אז סביר להניח שעדיף להתמקד בקידום האתר עבור ביטויים שמצביעים באופן יותר מובהק על הכוונה של הגולש להשתמש על שירות ולשלם על זה ממיטב כספו)

לא כל מי ששותה שייק ירוק ירצה להרשם לחדר כושר בירוחם

לרעיון של הדגמת שיקולים לסינון ביטויי מפתח בעזרת שייק ירוק וחדר כושר הגעתי כשעשיתי סיעור מוחין של ביטויי מפתח ביחד עם בעלים של חדר כושר. הרכבנו רשימה של ביטויים המצביעים על כוונת חיפוש של חדר כושר בעיר שבה העסק שלו נמצא (לא, זאת לא הייתה ירוחם) והוא רצה להרחיב אותה ולהוסיף ביטויים כמו “מאמן כושר אישי” (למרות שלא סיפק שירות כזה בכלל) וביטויים אחרים שלא מצביעים באופן חד משמעי על כוונת חיפוש כזאת, או אפילו חיפוש של משהו דומה לזה. בשלב הזה הסברתי לו שמי שמתעניין במתכון של שייק ירוק, כנראה מתעניין באורח חיים בריא ולכן יש סיכוי שהוא גם יכול להיות מעוניין לרכוש מנוי לחדר כושר, אבל הסבירות שבן אדם שנמצא באיזור אחר בארץ ישתכנע לרכוש מנוי בחדר כושר שכונתי בירוחם בגלל שימצא באתר שלו מתכון לשייק ירוק הוא אפסי.

הוספתי גם שברמת העיקרון, אין לי בעיה לקדם את האתר עבור ביטויים שקשורים למתכונים של שייק ירוק, דיאטות, חדשות מעולם הספורט ושלל ביטויים אחרים שקשורים בצורה עקיפה לתחום הכושר, כל עוד הוא מוכן להכפיל באופן פרופורציונלי את תקציב הפרסום (הן ליצירת תכנים רבים נוספים והן למטרת קניית קישורים נוספים) ולא אכפת לו מזה שתנועת הגולשים שתגיע דרך הביטויים האלה לאתר לא תביא המרות בכלל. ההדגמה הזאת הובילה לסיום מהיר של שלב מחקר מילות המפתח בפרט ולתחילת שיתוף פעולה מוצלח במיוחד.

חשוב מאוד להתייעץ עם הלקוח, אבל אסור שיקבע לבד את כל הביטויים

אין ספק שהלקוח, בין אם זה בעל העסק או אחראי השיווק שלו, יודע יותר טוב ממקדם האתרים אילו שירותים, מוצרים ופתרונות העסק מציע בכללי, אילו מהם יותר משתלם לו לספק, אילו לא זמינים לטווח זמן כזה או אחר ואילו הוא מעדיף לא להציע בכלל (ולעיתים קרובות יתגלה שהקורלציה בין המידע הזה למה שכתוב באתר נמוכה מאוד). גם אם מדובר בתחום נפוץ לכאורה (כמו הדברה, פרגולות, התקנת פרקטים או ארגון אירועים), אסור להסתמך על מה שכתוב באתר וחשוב מאוד להתייעץ עם בעל העסק ולוודא שאתם יודעים בסוף מחקר מילות המפתח אילו ביטויים באמת כדאי לסנן ועל אילו כדאי לתת פוש בראש ובראשונה כשאתם מתחילים לקדם את האתר. 


אגב, גם על מה שכתוב באתר אסור לרוב להסתמך. זה בסדר וזה הגיוני שיהיה כתוב באתר של עסק שהוא מציע מוצרים ושירותים איכותיים במחירים משתלמים ודואג מאוד לשביעות הרצון של הלקוח. הבעיה היא שאם זה כל מה שברור מהאתר, יתכן שמה שמסתתר מאחרי הסלוגנים האלה זה מציאות של שירותים שחצי מהם לא זמינים בכלל, מחירים לאו דווקא נמוכים ורצון של בעל העסק לעבוד עם לקוחות מהאלפיון העליון בלבד.


אלא אם מדובר בלקוח בעל הבנה עמוקה בתחום השיווק הדיגיטלי או באחד שכבר הסברת לו בעבר על חשיבות הסינון של ביטויי מפתח, רוב הסיכויים שבעל עסק ירצה שרשימת מילות המפתח שהאתר יקודם עבורם תהיה כמה שיותר ארוכה, בלי להבין שזה רק מפריע למקדם האתר להתמקד בת’כלס, במה שבאמת יש לו פוטנציאל לייצר כסף עבור הלקוח.


חשוב לזכור ברגעים האלה שהלקוח משלם לך לאו דווקא על זה שתסכים לבצע כל בקשה שלו, אלא על זה שבתור מומחה תדע להגביל את הרצונות שלו ולתת לו להבין למה ההחלטה הזאת היא דווקא לטובת העסק שלו לטווח הארוך. הרי שהבאת תנועה לאתר בעזרת קידום האתר למקומות הראשונים היא לא מטרה סופית, אלא כלי שמשרת מטרה עליונה של הגדלת רווחים של עסק. ביטויי מפתח לא רלוונטיים וכאלה שלא מצביעים על כוונת חיפוש של רצון לשלם עבור מה שהאתר מציע לא משרתים את המטרה הזאת.

רוצה שהאתר שלך יקודם עבור ביטויי מפתח באמת רלוונטיים? השאר פרטים ליצירת קשר!​

מידע ליצירת קשר

Skip to content