סרגיי פיסמני - מקדם אתרים בגוגל
מה לא לשאול מקדם אתרים

דו"ח שבועי לגבי קידום אתר וויקס ושאלות שאין טעם לשאול מקדם אתרים

אז החלטת להתחיל להשקיע ממיטב הכסף של תקציב השיווק של העסק שלך בקידום אתרים אורגני, או לפחות לעשות בירורים לגבי האופציה הזאת? או אולי רק שמעת לאחרונה על התופעה הזאת שנקראת SEO וברצונך לאסוף מידע בנושא בשביל להחליט האם זה רלוונטי בשבילך?

אין ספק שזה נהדר שיותר ויותר אנשים נחשפים לאפיק הפרסום שהוא קידום אתרים אורגני בגוגל. כל עסק שנכנס לתחום הזה מגדיל את שוק קידום האתרים ובמקרה של הצלחה גם סביר להניח שיביא אליו את החברים שלו בעתיד. מצד שני, גם בתור מקדם אתרים שכיר בעבר וגם בתור מקדם אתרים פרילנסר הגעתי לתובנות בנוגע לדקויות מסוימות הקשורות לתחום הזה שאשמח לשתף בהן, להסביר ולפרט לגביהן במאמר הבא.

בשביל שיהיה קל יותר להבין ולעכל אותן, הן מנוסחות בצורת השאלות הבאות, שגם אני וגם קולגות רבים שלי שמענו לא פעם וכנראה נמשיך לשמוע בעתיד ולהסביר כל פעם למה אין הרבה הגיון לשאול את השאלות האלה מלכתחילה.

אתה בונה אתרים?

אמנם יש מקדמי אתרים שגם יכולים לספק את השירות הזה, אבל רוב הסיכויים שיהיה מדובר בשירות שמבוצע במיקור חוץ. לא שזה בהכרח רע, אבל חשוב שמי שאין לעסק שלו עדיין אתר יבין שאם הוא רוצה לקבל שירות של בניית אתר, עדיף שיפנה לגבי זה ישירות אל חברת בניית אתרים או אל בונה אתרים פרילנסר. רוב הסיכויים שמקדמי אתרים יידעו להמליץ על כאלה שהם מכירים.

כמו שמוסך תיקון רכבים ופנצ’ריה ברוב מוחץ של המקרים מתמחים כל אחד בתחום שלו, כך זה עובד לרוב בקרב מקדמי ובוני אתרים. הסיכוי שיהיה לאיש שיווק (מקדם אתרים) זמן לספק ברמה הגבוהה ביותר גם שירות של קידום אתרים וגם שירות של עיצוב ובניית אתרים מאוד נמוך. אלא אם מקדם אתרים יציע לכם אופציה של בניית אתר לפי תבנית קיימת, עדיף לא לפתח ציפיות גבוהות לגבי היכולת של המקדם אתרים לספק לכם גם שירות של עיצוב ותכנות באותה רמה שבה יוכל לספק מישהו שמתמחה רק בתחומים הנ”ל. על אחת כמה וכמה, אין הרבה הגיון לצפות ממתכנת שיהיה על הדרך גם ספק שירותי שיווק (מקדם אתרים) ויהיה לו באמת זמן להתעסק עם כל מה שקשור לאופטימיזציית תוכן, קניית קישורים איכותיים, אופטימיזציית ייחס המרה וכו’ וכד’.

מה שכן, מאוד מומלץ להשתמש בשירות של מקדם אתרים לצורך ביצוע מחקר מילות מפתח לפני שהאתר מתחיל להבנות ולאפשר לחקר מילות מפתח להכתיב את מבנה האתר. במידה ותעדיפו לחסוך בהוצאה הזאת ולסמוך על מעצב או על מתכנת בעניין תכנון האתר, כמו שרוב העסקים עושים, אל תופתעו אם המקדם אתרים יגיד לכם בעתיד שצריך לשנות את האתר מהשורש כשתפנו אליו עם אתר מוכן. במידה ואתם בוחרים לעבוד עם חברה שיש בה גם מחלקה של בניית אתרים וגם מחלקה של קידום אתרים, זה כמובן סיפור אחר. רק אל תופתעו אם יתגלה בעתיד שבחברה הזאת אין מעורבות של מקדם אתרים בשלב תכנון האתר 🙂

כמה פדיון העסק שלי יקבל מקידום האתר?

את השאלה הזאת עדיף להפנות למגדת עתידות. אף מקדם אתרים הגון לא יידע לספור את כמות המכירות שיתבצעו דרך האתר שלכם ממוצר כזה או אחר. גם לא את כמות הלידים שאתם או אנשי המכירות שלכם תצליחו לסגור. גם לא את מספר האנשים שישאירו לכם לידים כשהם יגיעו לאתר שלכם. גם את מספר הגולשים לא באמת יהיה אפשרי לשערך. אולי בצורה גסה, במידה והספק בפניתם אליו קידום ממש לא מזמן אתר של מתחרה ישיר שלכם וחושב שהוא יודע פחות או יותר למה אפשר לצפות. יתכן שגם התחזית הזאת תהיה רחוקה מלהיות מדוייקת, כי גם אם אתם מספקים את אותו השירות בדיוק, זה לא אומר שעיצוב האתר וחוויית המשתמש יהיו אותו דבר.

אפשר לשלם לך בהתאם לתוצאות במקום ריטיינר?

במידה ומדובר במכירת לידים, כמובן שזה הגיוני מאוד לשלם פר ליד. אפילו פר ליד איכותי (כלומר לסנן שיחות של פרסומות פוליטיות, לקוחות פוטנציאליים שלוחצים על לחצן ההתקשרות בטעות ולא עונים אף פעם כשמתקשרים אליהם בחזרה וכד’). הסיבה שזה הגיוני במקרה של מכירת לידים ונטול הגיון לגמרי היא העובדה שבמקרה הראשון הנכס שייך מלכתחילה לספק ונשאר בשליטתו המלאה גם במקרה של הפסקת שיתוף פעולה עם העסק שלך. במקרה שבו מדובר בקידום אתר השייך לעסק ויישאר בשליטתו המלאה של העסק, אין שום הגיון בזה שמקדם אתרים ישקיע את כל הזמן והמשאבים הנחוצים לקידום האתר במשך כחצי שנה מבלי להיות מתוגמל על זה, תוך כדי זה שהוא לוקח סיכון שבכל רגע הלקוח יכול לעזוב ולהשאיר אותו ללא אתר ולא תמורה עבור העבודה שכבר נעשתה.

מתי האתר יגיע למיקומים הראשונים?

לשאלה הזאת אני בדרך כלל עונה בדרך הבאה: “רוב האתרים שאני מקדם מתחילים לייצר לידים ומכירות תוך סדר גודל של 4-6 חודשים, אבל אני לא יכול להתחייב לזה”. זה אכן המצב, כי בתהליך הזה מעורב גורם שלישי בשם גוגל, שאף אחד לא יכול לנבא שינויים שיכולים להתחולל באלגוריתם דירוג האתרים שלו. באותה מידה לא צפויים גם הצעדים שיעשו המתחרים שלכם, אז מקדם אתרים בהגדרה שלו פשוט לא יכול להתחייב לתוצאות קונקרטיות, אלא אם מדובר בשרלטן שמזלזל באינטליגנציה של הלקוחות שלו. מה שכן, בשביל לא ליצור רושם שאני מוכר חתול בשק שאין שום סיבה להשתכנע לרכוש אותו, אני יותר מאשמח להציג תוצאות של קידום את לקוחות אחרים.

מי שפונה אל מקדם אתרים בעקבות המלצה שהוא סומך עליה ויכול לראות תוצאות מוצלחות של כמה פרוייקטים שלו, רוב הסיכויים שהעסק שלו ימצא את עצמו בידיים טובות ולא יצטרך לחשוש לגבי איכות העבודה שתתבצע. בסופו של דבר, הנכס היקר ביותר שיש למקדם אתרים זה המוניטין שלו וזה לא ישתלם אף פעם לסכן אותו בשביל לרמות לקוח.

תוכל לקדם את האתר WIX שהאחיין שלי בנה לי?

בלי להכנס יותר מדיי לעניינים טכניים, וויקס זאת לא מערכת ניהול תוכן ידידותית לקידום אתרים. יש לה מגבלות רבות שהופכות את האתר ללא תחרותי. מי שלא רוצה להאמין לזה, מוזמן להתקין בעצמו תוסף כרום כמו Built With ולבדוק בקלות על איזו פלטפורמה בנויים האתרים של המתחרים המובילים בתוצאות האורגניות בגוגל. בגלל שיוצא לי לעשות חקר מתחרים בנישות רבות על בסיס קבוע, אני כבר יודע מה הסיכוי שתמצאו אתר וויקס שמופיע בשלושת המיקומים הראשונים עבור רוב ביטויי המפתח הרלוונטיים לעסק שלכם, עכשיו תורכם לנסות להפריך את הטענה הנ”ל.

אתה יודע שוויקס השתפרו מאוד לאחרונה?

כן, אני יודע שבוני אתרים שהמודל העסקי שלהם הוא לבנות בקלות אתרים גרועים במחיר זול ללקוחות שרק מחפשים את האופציה הזולה ביותר אוהבים לספר שהזבל שהם מציעים הוא קצת פחות זבל ממה שהוא באמת. מי שלא רוצה לתקן טעות כמו אתר Wix, יותר ממוזמן לדרוך על אותה המגרפה ולחפש לעצמו גם מישהו שמתיימר להיות מקדם אתרים אתרים שמתיימר להתמחות בקידום אתרים שבנויים בוויקס.

תוכל לשלוח דו"ח SEO פעם בשבוע?

אם עיתונים, טלויזיה ואתרי חדשות היו שמים לעצמם מטרה לדווח רק אמת טהורה, היינו שומעים כל יום “בנוגע לחדשות, לא קרה היום שום דבר מיוחד. תהליכים ארוכי טווח ממשיכים להתבצע. זהו…”. כך בערך היה נשמע גם דיווח שבועי של מקדם אתרים. אם בחודש הראשון ולפעמים השני יש הרבה אקשן שקשור לתהליכים שדורשים מעורבות של בעל העסק ברמה כזאת או אחרת (מחקר מילות מפתח, חקר מתחרים, עיבוי תכנים ויצירת תכנים חדשים ותיקונים אחרים), אז בדרך כלל החל מהחודש השני והלאה העבודה מסתכמת בשגרה של הוספת תכנים חדשים, השגת קישורים מאתרים חיצוניים ואופטימיזציית המרה.

על תוצאות התהליכים האלה הגיוני באמת לדווח בתחילת החודש הבא, בתור סיכום הפעולות שנעשו במשך החודש וההתקדמות בתוצאות (כמו שינוי המיקומים של האתר עבור ביטויי המפתח הרלוונטיים, הבדלים בכמות הכניסות מתוצאות החיפוש האורגניות לעומת חודש קודם ו/או חודש זהה לפני שנה, כמות המרות ונתונים אחרים שיכולים להיות רלוונטיים לעסק אחד ולא ממש רלוונטיים לעסק אחר). במידה ודו”ח כזה לא נשלח אחת לחודש, זה בהחלט סימן שכדאי לבדוק מה הסיבה לתופעה, אבל לעיתים יותר קרובות אין הגיון לצפות לדיווח, אלא אם יותר חשוב לכם לשחוק את הספק שלכם מאשר לאפשר לו להתרכז בעבודה שתוביל את העסק שלכם אל השגת המטרות שאתם שואפים להגיע אליהן.

אפשר להוסיף עוד ביטויי מפתח לרשימה?

את השאלה הזאת אפשר לשאול כמובן, רק אל תתפלאו במידה והתשובה תהיה “כן, בתוספת תשלום”. הסיבה לזה היא לאו דווקא הרצון לעשוק אתכם, אלא יותר להתגונן מפני שינויים לא צפויים שדורשים זמן טיפול שהמקדם אתרים לא תכנן להשקיע. רוב העסקים לא משנים באופן דרסטי את מכלול השירותים שהם מספקים וזאת בדיוק הסיבה שבגללה קידום אתרים יכול להתאים להם, בתור תהליך שבעצם מהווה סוג של השקעה לטווח ארוך. בגלל זה גם הגיוני לעשות פעם אחת חקר מילות מפתח מושקע בתחילת הדרך ולדבוק בו לאורך זמן. להוריד ביטויים מרשימת התרגוט הגיוני רק במידה והעסק מפסיק לספק את אותו השירות. להוסיף ביטויים חדשים הגיוני רק אם נוסף שירות חדש שלא היה זמין בעבר, אבל בהתאם זה גם ידרוש עוד עבודה מצד המקדם אתרים, בנוסף לעבודה שנעשית בשביל לקדם את האתר עבור ביטויי המפתח המקוריים.

תוכל להוריד את המחיר לרמה של המתחרה שמבקש פי 2 פחות ממך?

מחיר גבוה יותר אומנם לאו דווקא אומר אוטומטית שתקבלו תוצאות טובות יותר או מהירות יותר, אבל אם מישהו מתיימר להציע שירות בתחום שאי אפשר להתחייב בו לתוצאות במחיר עלות, כנראה שכשהוא יצטרך לבחור בין לשלם מהריטיינר לעצמו לבין להשקיע אותו בקידום האתר הוא יבחר באופציה הראשונה. כמו בכל תחום, גם בתחום של קידום אתרים עדיף להמנע מלבחור את האופציה ההכי זולה וההכי יקרה, אבל עדיף לא להביך את עצמכם בפני ספק שדורש מחיר שוק סביר עם שאלות כאלה, במיוחד אם הגעתם אליו בעקבות המלצה ממישהו שאתם סומכים עליו.

מחפש מקדם אתרים עם גישה של ת'כלס? השאר פרטים ליצירת קשר!​

מידע ליצירת קשר

Skip to content